guesmi mohamed lakhder
- guesmi.mohamedlakhder@univ-guelma.dz
- gmlak2704@gmail.com
Thesis title
Thesis title (Ar)
Thesis title (Fr)
keywords
keywords (Ar)
keywords (Fr)
Abstract
Undoubtedly, the road pavement industry poses significant environmental and climate challenges for both governments and researchers in this field. In our pursuit of a solution, we investigated the potential of sawdust as a renewable alternative to partially replace aggregate in asphalt-mixes. To achieve this, a comprehensive Design of Experiment (DOE) was conducted, assessing the impact of different sawdust content levels (5%, 10%, and 15% of total aggregate volume) on key parameters like Marshall Stability, flow values, density, and Marshall Quotient. Additionally, we explored various factors such as binder content (ranging from 5.77% to 6.45%), manufacturing temperature (from 140°C to 180°C), and mixing time (2 minutes to 4 minutes) to comprehensively understand their influence on the asphalt mix. To bolster durability, the sawdust underwent treatment with a proven emulsion coating. The results unequivocally demonstrate that sawdust can be effectively harnessed as a partial replacement for (3/8) aggregate in asphalt mixes. Implementing this renewable material leads to improved Marshall Stability and Marshall Quotient while reducing density and flow values, all falling within acceptable parameters and yielding positive environmental outcomes. Moreover, viewing sawdust as a waste material makes it a cost-effective solution for the road pavement industry. Hence, our study holds promise as an economically and technically efficient resolution to the challenges faced by the road pavement sector. Embracing sawdust as an aggregate replacement offers a pathway to more sustainable and eco-friendly road construction practices.
Abstract (Ar)
لا شك أن صناعة رصف الطرق تشكل تحديات بيئية ومناخية كبيرة لكل من الحكومات والباحثين في هذا المجال. في سعينا للتوصل إلى حل ، قمنا بدراسة إمكانة ادخال نشارة الخشب كبديل متجدد لتحل محل جزاء من الركام في خلطات الإسفلت. لتحقيق ذلك ، تم إجراء تصميم شامل للتجربة (DOE) ، لتقييم تأثير مستويات محتوى نشارة الخشب المختلفة (5٪ ، 10٪ ، 15٪ من إجمالي الحجم الكلي) على معلمات رئيسية مثل استقرار مارشال ، قيم التدفق ، الكثافة ، وحاصل مارشال. بالإضافة إلى ذلك ، استكشفنا عوامل مختلفة مثل محتوى الرابط" المادة البيتومينية " (يتراوح من 5.77٪ إلى 6.45٪) ، ودرجة حرارة التصنيع (من 140 درجة مئوية إلى 180 درجة مئوية) ، ووقت الخلط (دقيقتان إلى 4 دقائق) لفهم تأثيرها بشكل شامل على مزيج الأسفلت. لتعزيز المتانة ، خضعت نشارة الخشب للمعالجة بطبقة مستحلب مثبتة. تظهر النتائج بشكل لا لبس فيه أنه يمكن تسخير نشارة الخشب بشكل فعال كبديل جزئي للركام (3/8) في خلطات الإسفلت. يؤدي تطبيق هذه المادة المتجددة إلى تحسين استقرار مارشال وحاصل مارشال مع تقليل الكثافة وقيم التدفق ، وكلها تقع ضمن المعايير المقبولة وتؤدي إلى نتائج بيئية إيجابية. علاوة على ذلك ، فإن النظر إلى نشارة الخشب على أنها مادة نفايات يجعلها حلاً فعالاً من حيث التكلفة لصناعة رصف الطرق. ومن ثم ، فإن دراستنا تبشر بالخير كحل فعال اقتصاديًا وتقنيًا للتحديات التي يواجهها قطاع رصف الطرق. يوفر تبني نشارة الخشب كبديل كلي مسارًا لممارسات بناء طرق أكثر استدامة وصديقة للبيئة.
Abstract (Fr)
Indéniablement, l'industrie du revêtement routier pose d'importants défis environnementaux et climatiques pour les gouvernements et les chercheurs dans ce domaine. Dans notre quête d'une solution, nous avons étudié le potentiel de la sciure de bois en tant qu'alternative renouvelable pour remplacer partiellement les granulats dans les enrobés. Pour ce faire, nous avons réalisé une étude complète de plans d'expériences évaluant l'impact de différents niveaux de Pourcentage de sciure de bois (5%, 10% et 15% du volume total de l'agrégat) sur des paramètres clés tels que la stabilité de Marshall, les valeurs de fluage, la densité et le quotient de Marshall. De plus, nous avons exploré divers facteurs tels que le Teneur en liant (variant de 5,77% à 6,45%), la température de fabrication (de 140°C à 180°C) et le temps de mélange (de 2 minutes à 4 minutes) pour comprendre de manière exhaustive leur influence sur les enrobés. Pour renforcer la durabilité, la sciure de bois a été traitée avec un revêtement d'émulsion éprouvé. Les résultats démontrent sans équivoque que la sciure de bois peut être efficacement utilisée comme un remplacement partiel pour les granulats (3/8) dans les enrobés. La mise en œuvre de ce matériau renouvelable entraîne une amélioration de la stabilité de Marshall et du quotient de Marshall, tout en réduisant la densité et les valeurs de fluage, le tout se situant dans des paramètres acceptables et produisant des résultats positifs sur l'environnement. De plus, considérer la sciure de bois comme un matériau résiduel en fait une solution rentable pour l'industrie du revêtement routier. Ainsi, notre étude offre une promesse en tant que résolution économique et techniquement efficace aux défis auxquels est confronté le secteur du revêtement routier. Adopter la sciure de bois comme un remplacement des granulats ouvre la voie à des pratiques de construction routière plus durables et respectueuses de l'environnement.
Scientific publications
Scientific publications.scientific article under the title:Partial Substitution of Asphalt Concrete Filler with Eco-Friendly Burnt Sawdust
Scientific conferences
Scientific conferences:in Abbes LAGHROUR University, Khenchela, Algeria under the name "First International Conference on Materials
Sciences and Technology" December 13th-15th, 2022
Scientific conferences: University 20 Août 1955-SKIKDA,Algeria under the name "3rd International Symposium on
Construction Management and Civil Engineering (ISCMCE- 2022)" November 27- 28, 2022 Skikda, Algeria